Oppgaver oppretter du gjennom å aktivere en oppdragsavtale eller ved å opprette manuelt. I denne artikkelen vil vi gå gjennom hvordan du manuelt oppretter oppgaver.
For å opprette en oppgave manuelt, klikker du på plusstegnet øverst til høyre i fanen. Uansett hvor du er i programmet vil du ha tilgang til denne knappen.
Systemet vil da la deg velge tittel, kunde, ansvarlig medarbeider og dato for oppgaven.
Om du ønsker å legge til mer informasjon, må du trykke på Avansert. Du vil da få tilgang på flere felt:
Du kan da også legge til:
- Notat
- Sjekkpunkter
- Kategori
- Mal: om du har laget Oppgavemaler, kan du velge en av disse for å fylle inn informasjon i oppgaven.
- Vedlegg
Ønsker du at oppgaven skal dukke opp i Oversikt? Da er det viktig at du gir oppgaven både et repetisjonsintervall og en kategori. Ellers vil den ikke vises på oversiktsiden.
En annen måte å lage en oppgave på, er å gå til Oppgaver og trykke + Ny oppgave på ønsket dato.
Opprette repeterende oppgaver
Velg ønsket dato og intervall for å gjøre oppgaven repeterende. Denne finner du nederst i kalenderen, under tallene.
MVA-terminer
Du kan også velge at en repeterende oppgave skal følge mønsteret til mva-terminene:
- 10. februar
- 10. april
- 10. juni
- 31. august
- 10. oktober
- 10. desember
Valget finner du inne på kalenderen på oppgaver:
Sjekkpunkt: Opprett delmål eller kontrollpunkter
En oppgave kan ha ett eller flere sjekkpunkter. Dette kan sees på som delmål, eller kontrollpunkter innad i en oppgave. Har du for eksempel en oppgave som skal løses av flere eller av et team? Da kan du for eksempel legge inn sjekkpunkter for hver ansatt som er involvert.
Du må være i avansert registreringsmodus for å kunne legge til sjekkpunkter:
Du kan se status på sjekkpunkter i en Oppgave.
Du ser også status på kontrollpunkter i oppgavelinja for hver oppgave: