Innstillinger på priser for den enkelte kunde

  • Oppdatert

 

Prisprioriteringer i Taskline

Det er flere steder i Taskline hvor du kan sette ulike priser på timer. Her har vi en oversikt over hvilke priser som blir prioritert ovenfor andre, slik at du kan sette opp prisingen slik du ønsker det. Her er en liste med forskjellige prisinstillinger, fra lav til høy prioritet:

  • Byråets timepris: Denne vil gjelde alle byråets timeføringer, med mindre den blir overstyrt av priser satt på kundenivå. Du kan sette byråets timepris under Andre innstillinger.
  • Kundens timepris: Dette er en timepris som gjelder alle timeføringer som gjøres på kunden. Denne overstyrer byråets timepris.
  • Timepris på kundens kategorier: Du kan bestemme priser per time i ulike kategorier for kunden. Denne vil overstyre både kundens og byråets timepris
  • Fastpris på timearter: på kunder har du også muligheten til å sette en fast pris per måned for en timeart. Dersom det er satt en fastpris for juli, vil systemet bruke fastprisen som fakturagrunnlag i stedet for å bruke timesatsene som er satt på kategori, kunde eller byrå. 

 

Hvordan setter du priser for den enkelte kunde?

  1. Gå til Byrå - Kunder og velg ønsket kunde. Gå til Priser:
  2. Her kan du legge inn:
    1. Timepris for kunden: Er dette feltet blankt, følges byråets timesats som du bestemmer i Andre innstillinger. Har du avtalt en annen pris med kunden, legger du inn denne her.
    2. Grunnpris: Her kan du legge inn en månedlig fastpris. Denne legges til Godkjente fakturagrunnlag uavhengig om du registrerer timer eller ikke.
    3. Beskrivelse grunnpris: Her kan du legge inn beskrivelse av beløpet under Grunnpris.
  3. Avslutt med Lagre.


Timepris på kategori

Inne på kunde får du også opp kategorier. Du kan klikke på en kategori og her legge inn en avvikende timepris for timearter forbundet med kategorien. Dette vil gjelde for akkurat denne kunden.

For kategorier som ikke har en satt timepris, vil kundens timepris bli brukt i stedet. Dersom dette heller ikke er satt vil systemet bruke byråets timepris. 



Fastpris på timearter

Nederst i kategoriene ligger området Fastpris. Her finner du en matrise med de ulike timeartene og månedene.

Om du for eksempel legger kr 1000timeart 103 for juni, vil dette beløpet automatisk dukke opp for fakturering under Godkjente fakturagrunnlag i juni. Eventuelle timeføringer gjort på timeart 103 i juni, vil ikke bli lagt til fakturering, da systemet går ut i fra at du heller vil fakturere fastprisen.

Når feltet for en timearts måned er blankt, betyr det at det ikke ligger inne noen fastpris, og timer vil bli fakturert i stedet.
03-Innstillinger på priser for den enkelte kunde.png

Du kan også her legge inn at fastprisene skal faktureres på bestemte måneder. For eksempel kan du velge at det skal faktureres fastpris annenhver måned. Ønsker du fakturering av fastpris for noen måneder, for eksempel annenhver, og timepris de andre månedene, legger du opp slik:

05-Innstillinger på priser for den enkelte kunde.png

 

Ønsker du å ikke fakturere for timer i spesifikke måneder for en kunde kan du legge inn en "0" i matrisen for disse månedene. Systemet vil da bruke fastpris 0 for timearten i disse månedene, i stedet for å fakturere for timene. Kunden på bildet under vil bli fakturert 1500 i fastpris annenhver måned for timeart 102, uavhengig av antall timer på denne timearten som registreres. 
06-Innstillinger på priser for den enkelte kunde.png

 

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 0 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse