Når et kundeforhold ikke er aktivt lengre, kan du arkivere kunden. Gå til Byrå - Kunder. Trykk på de tre prikkene ved kunden du vil arkivere. Velg Arkiver:
For å finne oversikt over arkiverte kunder, går du til Byrå - Kunder - Arkiverte kunder
Du kan her velge å gjenopprette alle kundene eller velge kun én eller noen kunder som skal gjenopprettes.
Arkiverte kunder er fortsatt tilgjengelig
Du kan fortsatt finne igjen en arkivert kunde. Det gjør du ved å bruke søkefeltet. Du vil da kunne se hva som ligger i filarkivet, oppgaver som er opprettet og annen aktivitet som er gjort på kunden.
Du vil få beskjed om at en kunde er arkivert øverst på kunden:
Du kan ikke opprette nye oppgaver på en arkivert kunde.
Slik sletter du en kunde
Du kan slette kunden helt ved å trykke på de tre prikkene:
NB! Alt av data som ligger på kunden vil da bli slettet. Dette kan du ikke gjenopprette. Dette gjelder også om du oppretter kunden på nytt.
Arkivering og sletting registreres i Aktivitetsloggen
Både arkivering og sletting av kunder registreres i Aktivitetsloggen. Slik holder du oversikten over hvem som har gjort hva og når.
Du kan holde styr på alle oppgaver i forbindelse med avslutning av kundeforholdet ved å bruke Rutinekontrollen Avslutning kundeforhold.
Dersom du velger å arkivere en kunde, vil alle oppgavene som ligger på kunden forsvinne fra oppgavelisten. Hvis kunden gjenopprettes vil oppgavene automatisk komme tilbake i listen.