Arkivere og slette kunder

  • Oppdatert

Når et kundeforhold ikke er aktivt lengre, kan du arkivere kunden. Gå til Byrå - Kunder. Trykk på de tre prikkene ved kunden du vil arkivere. Velg Arkiver:
01-Arkivere og slette kunder.png

For å finne oversikt over arkiverte kunder, går du til Byrå - Kunder - Arkiverte kunder
02-Arkivere og slette kunder.png

Du kan her velge å gjenopprette alle kundene eller velge kun én eller noen kunder som skal gjenopprettes.
03-Arkivere og slette kunder.png

Arkiverte kunder er fortsatt tilgjengelig

Du kan fortsatt finne igjen en arkivert kunde. Det gjør du ved å bruke søkefeltet. Du vil da kunne se hva som ligger i filarkivet, oppgaver som er opprettet og annen aktivitet som er gjort på kunden.

Du vil få beskjed om at en kunde er arkivert øverst på kunden:
04-Arkivere og slette kunder.png

Du kan ikke opprette nye oppgaver på en arkivert kunde.

Slik sletter du en kunde

Du kan slette kunden helt ved å trykke på de tre prikkene:
05-Arkivere og slette kunder.png

NB! Alt av data som ligger på kunden vil da bli slettet. Dette kan du ikke gjenopprette. Dette gjelder også om du oppretter kunden på nytt.

Arkivering og sletting registreres i Aktivitetsloggen

Både arkivering og sletting av kunder registreres i Aktivitetsloggen. Slik holder du oversikten over hvem som har gjort hva og når.

Du kan holde styr på alle oppgaver i forbindelse med avslutning av kundeforholdet ved å bruke Rutinekontrollen Avslutning kundeforhold.

Dersom du velger å arkivere en kunde, vil alle oppgavene som ligger på kunden forsvinne fra oppgavelisten. Hvis kunden gjenopprettes vil oppgavene automatisk komme tilbake i listen.

 

Var denne artikkelen nyttig?

0 av 0 syntes dette var nyttig

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse