I Taskline kan du vurdere risikoen for regnskapsbyrået ved å påta seg et oppdrag. Dette gjør du fra Kundesiden. Gå til Flere moduler - Risikovurdering:
Dersom du aldri har tatt en risikovurdering på kunden, vil du hoppe rett inn i en risikovurdering ved å trykke på denne.
Dersom du har tatt en risikovurdering på denne kunden før, kan du videre velge å:
- Opprette en ny risikovurdering
- Oppdatere risikovurdering: Du får da opp en kopi av den gjeldende risikovurderingen (den som sist ble fullført på denne kunden), og kan endre på svarene før du lagrer.
- Se på gjeldende og tidligere risikovurderinger: Disse kan du slette eller laste ned.
Slik fungerer risikovurderingen i Taskline
Risikovurderingen i Taskline tar deg gjennom åtte steg. Du kan legge til notater underveis. Det er også lagt inn veiledning på de enkelte stegene. Les disse før du gir vurdering.
For stegene 2 til 7 skal du gjøre en risikovurdering. Her er programmet satt opp slik at du vurderer ditt regnskapsbyrås risiko ved å påta dere oppdrag på denne kunden basert på disse temaene. Du setter lav, moderat eller høy risiko ut fra egen vurdering.
For eksempel i steg 2: Her vurderer du ditt regnskapsbyrås risiko ved å ta et oppdrag på en kunde i denne bransjen. Du kan også markere at dette ikke er relevant.
Steg 3: Kontaktpersoner og PEP/AML-oppslag
I steg 3 skal du vurdere risikoen forbundet med kontaktpersonene. Her kan du også gjøre en ny ID-sjekk eller gjøre et nytt PEP-/AML-oppslag. Du har de samme mulighetene på steg 4 og 5, som tar for seg aksjonærer og reelle rettighetshavere.
Steg 8: Oppsummering
I steg 8 gjør du en helhetsvurdering basert på det du har svart gjennom steg 2 til 7.
Du har mulighet til å sette totalvurderingen av risiko til den statusen du ønsker, uavhengig av hva du har gitt status på de ulike delvurderingene. Du blir varslet dersom totalvurderingen din er lavere enn enn en av vurderingene dine tidligere i skjemaet, men du velger selv om du tar hensyn til dette varselet.
Tiltak før neste vurdering
På bunnen av steg 8 har du mulighet for å legge til en oppgave, dersom du har tiltak som bør gjøres for å redusere risiko før neste vurdering. Dersom kontantomsetningen er høy, kan du for eksempel lage en oppgave til deg selv om å introdusere vipps som et alternativ for kunden.
Trenger du å risikovurdere eget regnskapsbyrå? Da kan du opprette regnskapsbyrået som en kunde. Bruk en tag eller skriv "intern" i navnet, så vet du at dette ikke er en vanlig kunde.