I Taskline kan du risikovurdere en kunde. Dette gjør du fra Kundesiden. Gå til Flere moduler - Risikovurdering:
Du kan her videre velge å:
- Opprette en ny risikovurdering
- Oppdatere risikovurdering: Du oppretter da en ny vurdering, men denne har forhåndsutfylt valgene fra forrige utfylling.
- Se på gjeldende risikovurdering: Denne kan du slette.
- Se tidligere risikovurderinger: Denne kan du også slette eller laste ned.
Slik fungerer risikovurderingen i Taskline
Risikovurderingen i Taskline tar deg gjennom åtte steg. Du kan legge til notater underveis. Det er også lagt inn veiledning på de enkelte stegene. Les disse før du gir vurdering.
For stegene 2 til 7 skal du gjøre en risikovurdering. Her er programmet satt opp slik at du vurderer ditt regnskapsbyrås risiko ved å påta dere oppdrag på denne kunden basert på dette temaet. Du setter lav, moderat eller høy risiko.
For eksempel i steg 2: Her vurderer du ditt regnskapsbyrås risiko ved å ta et oppdrag på en kunde i denne bransjen. Du kan også markere at dette ikke er relevant.
Steg 3: Kontaktpersoner og PEP/AML-oppslag
I steg 3 skal du vurdere risikoen med kontaktpersonene. Her kan du også gjøre en ny ID-sjekk eller gjøre et nytt PEP-/AML-oppslag.
Steg 8: Oppsummering
I steg 8 gjør du en helhetsvuvrdering basert på det du har svart gjennom steg 2 til 7.
Du har mulighet til å sette totalvurderingen av risiko til den statusen du ønsker, uavhengig av hva du har gitt status på de ulike delvurderingene. Du blir varslet i siste steg om du samlet sett vurderer totalrisikoen til å være lav, mens noe er markert med middels/høy i et av de foregående stegene.
Her kan du også planlegge for når du skal gjennomføre neste vurdering. Klikk på + Ny oppgave. Denne legger seg da som en ny oppgave.
Trenger du å risikovurdere eget regnskapsbyrå? Da kan du opprette regnskapsbyrået som en kunde. Bruk en tag eller skriv "intern" i navnet, så vet du at dette ikke er en vanlig kunde.