eSignering i Taskline er en enkel elektronisk signering hvor avsender og mottaker identifiserer seg og underskriver ved hjelp av BankID. Signaturen blir så visualisert som verifisert på siste siden av dokumentet. All historikk er sporbart i Taskline. Denne eSigneringen vil da erstatte en fysisk signering med penn. Dette gjør at både du og motpart får en enklere hverdag hvor dere slipper å møtes fysisk for signering eller at dokumenter må scannes og deretter sendes frem og tilbake.
Enkel eSignering må ikke forveksles med avansert elektronisk signatur, altså en digital signatur. En digital signatur er en kryptert variant med streng identitetskontroll og krav til sikkerhetssertifikater hvor all informasjon lagres og forsegles i dokumentet. Hvis dokumentet som skal signeres i Taskline er sensitivt av høy grad, eller generelt definert som høy risiko, anbefaler vi at du bruker andre tjenester som tilbyr denne tjenesten for dette formålet.
Hvor finner jeg eSignering i Taskline?
På Kundesiden - eSignering kan du laste opp dokumenter til eSignering ved å trykke på + Ny eSignering. En lenke sendes da på e-post til kontaktpersonen du velger. Kunden kan da signere med BankID.
Alle dokumenter som er sendt til eSignering på denne kunden vil dukke opp i oversikten på denne siden med status:
Går du til eSignering - eSignering får du mulighet til å se alle dokumenter du har sendt til signering fra regnskapsbyrået. Du ser også status på dem:
Når du velger å opprette en eSignering vil du kunne sende en lenke på e-post til kunden. Lenken har varighet i 45 dager. Kunden signerer med bank-ID. Det sendes purring hver 7. dag inntil lenken blir deaktivert, dersom det ikke er signert. Du får varsel i Taskline når dokumentet er signert. Slik har du full kontroll på de signerte dokumentene.
Manuell påminnelse om signering
Du kan manuelt sende en ny lenke til kunden for å minne om signeringen. La oss si kunden trenger en påminnelse eller kunden ikke finner lenken:
- Du trykker da på et dokument med status Venter på signering og får opp en marg på høyre side relatert til dokumentet.
- Trykk på Signaturer.
- Trykk deretter de tre prikkene ved siden av personen du ønsker å sende påminnelsen til
- Trykk Send på nytt.
Send utløpte signaturer på nytt
Du kan sende utløpte dokumenter på nytt. Trykk på de tre prikkene ved siden av dokumentet. Du kan da slette dokumentet eller velge Send på nytt. Om du velger å sende på nytt, vil kunden få nye 45 dager på å signere dokumentet.